Dementa. O afectiune ce poate fi tratata printr-o aplicatie.
Conform datelor publicate de către Organizația Mondială a Sănătății pe anul 2015, se pare că, aproximativ 47 de milioane de oameni sunt afectați, la nivel global, de demență. Procentul acestora se inregistreaza într-un trend ascendent de la an la an. Cercetătorii britanici au dezvoltat o aplicație sub forma unui joc pentru iPad, menită a încetini procesul declinului cognitiv, în cazul persoanelor care suferă de această afecțiune. Aplicatia se numeste “Game Show” si include functii care solicită creierul, îmbunătățind capacitatea de memorare a persoanelor care suferă de demență.
Exista solutii reale?
Caracterizată prin dificultăți de memorare de la o zi la alta și lipsa motivației, aceasta problema de sanatate influenteaza drastic viata celor afectati, dar si a familiilor si apropiatilor lor. Viitorul pare sa aduca vesti bune insa. Potrivit unui studiu, ale cărui rezultate au fost publicate în The International Journal of Neuropsychofarmacology, persoanele care suferă de demență aflată în fază incipientă – pentru care nu există în prezent un tratament medicamentos, ar putea beneficia de pe urma unui joc menit a antrena creierul.
Ce presupune studiul pentru demență?
Aplicația a fost creată de un grup de cercetători, experți în neurologie, de la Universitatea din Cambridge, iar efectele acesteia au fost testate pe 42 de pacienți cu demență. Aceștia au fost repartizați aleatoriu în două grupuri: un grup experimental și un grup de control (persoane cărora nu li s-a aplicat stimulul corespunzător variabilei independente, fiind astfel evaluat impactul variabilei dependente). Persoanele din grupul experimental au jucat “Game Show” pe parcursul a opt sesiuni cu durata de o oră, timp de patru săptămâni.
Rezultatele
Rezultatele experimentului au fost încurajatoare, pacienții înregistrând îmbunătățiri în activitatea cognitivă, în special la nivelul memoriei episodice, care este foarte importantă în realizarea activităților de zi cu zi. În plus, experimentul s-a scontat cu creșterea încrederii în sine și a motivației subiecților. Conform spuselor doctorului George Savulich, coordonatorul experimentului științific, “pacienții au considerat jocul interesant și captivant, simțindu-se motivați să continue”.
Avantajele noilor abordari pentru pacientii cu demență
Astfel, cu toate că modalitățile clasice de antrenare a capacității cognitive au înregistrat si ele anumite beneficii în ceea ce îi privește pe pacienți, faptul că tehnicile folosite sunt repetitive, pare să aibă un impact negativ asupra motivației acestora. Acest mod nou de abordare a schemei de antrenare a creierului – antrenamentul “game-ificat”, așa cum îl numesc experții implicați în studiu – elimină caracterul rutinier și considerat plictisitor al programului, ținându-i pe subiecții cu demență concentrați și motivați. Acest lucru reiese și din spusele unuia dintre inventatorii jocului, doctor Barbara Sahakian: “astfel de procese trebuie să fie suficient de plăcute pentru ca subiecții să iși mențină motivația, astfel incât să nu renunțe la program.”
Concluzii
Studiul demonstrează faptul că memoria episodică este un proces cognitiv care poate fi vizat cu succes în vederea îmbunătățirii, cu ajutorul acestui tip de antrenament “game-ificat”. Acest lucru este valabil atat pentru pacienții cu demență în stadiul incipient, precum și pentru cei cu o formă ușoară de Alzhimer.